Ostatnio komentowane:
Co zrobić, gdy wpadnie się w dziurę w asfalcie?

Problem dziur na drogach jest, szczególnie na wiosnę, bardzo uciążliwy. Po zejściu śniegów nasze drogi odsłaniają swoją podziurawioną strukturę, w szczególności, jeżeli są to drogi wiejskie i stosunkowo mało używane. Po takich drogach też się jednak jeździ, co zatem zrobić, aby nie wpaść w drogową wyrwę w asfalcie? Oczywiście na kursach nauki jazdy uczymy się, […]

DevURL
Przeczytaj też:
Linie zelektryfikowane

W czasie pracy na liniach zelektryfikowanych muszą być zachowane takie same warunki, jak podane dla dźwigu PŁATOWA, czyli sieć musi być wyłączona spod napięcia i uszyniona. Ponadto należy przestrzegać między innymi następujących wytycznych: — nie wolno odrywać siłą mocno przymocowanych ładunków do ziemi; — nie wolno ściągać ładunków (ciężarów) na ukos; — należy z wyczuciem […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Tranzystorowy regulator prądnicy

Dzięki podziałowi opornika regulacyjnego na dwie cześci, w okresie rozwarcia styków regulatora, kiedy prąd wzbudzenia przepływa właśnie przez opornik regulacyjny, uzyskuje się zwiększony spadek napięcia wskutek zwiększonego natężenia prądu płynącego przez opornika. Zapewnia to obniżenie się napięcia pomiędzy końcami uzwojenia napięciowego i ułatwia sprężynie zwory regulatora szybkie zwarcie styków regulatora (w wyniku gwałtownego osłabnięcia pola magnetycznego uzwojenia napięciowego).
Tranzystorowy regulator prądnicy. Ostatnio do regulowania działania prądnic samochodowych stosowane są coraz cześciej rozmaite regulatory specjalne, w których wykorzystuje się półprzewodniki (tranzystory). Tego rodzaju regulatory, skompletowane z półprzewodników, oporników i kondensatorów, nie zawierają w ogóle zestyków ani części ruchomych. W porównaniu ze zwykłymi, regulatory tranzystorowe nadają sie do sterowania prądów wzbudzenia o znacznie większych natężeniach, zapewniają znacznie dokładniejsze charakterystyki regulacyjne prądnic, odznaczają się bardzo dużą trwałością, nieczułością na wstrząsy oraz małymi wymiarami, a ponadto nie wymagają w ogóle obsługi.
Regulator BOSCH z wariodą wyróżnia się zastosowaniem tzw. wariody, czyli elementu półprzewodnikowego, który w kierunku przewodzenia pod nieznacznym napięciem przepuszcza prąd o bardzo małym natężeniu. Dopiero od pewnej wysokości napięcia wzrasta znacznie natężenie prądu przepływającego przez variodę. Regulator z varioda w zasadzie działa podobnie jak zwykły regulator stykowy, z tą jedynie różnicą, że napięcie pomiędzy stykami prądnicy jest dostosowywane do jej chwilowego Równolegle do głównego przewodu zasilania (od zacisku „D” przez uzwojenie prądowe wyłącznika samoczynnego do jego styków) jest dołączony cienki przewód łączący variode oraz uzwojenie prądowe regulatora napięcia, pozostający pod napięciem odpowiadającym spadkowi napięcia na oporności przewodu głównego. Jeżeli obciążenie prądnicy jest małe, wobec niewielkiego natężenia pobieranego prądu, spadek napięcia jest również nieznaczny i przez variodę przepływa prąd o bardzo małym natężeniu. Dopiero zaczynając od określonego spadku napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy (który odpowiada jej określonemu obciążeniu) wzrasta gwałtownie natężenie prądu płynącego przez variode i uzwojenie prądowe regulatora napięcia. [hasła pokrewne: akcesoria samochodowe, skup samochodów, szyny prądowe ]
Zwykle oporność głównego przewodu zasilania jest tak dobrana, że varioda pozwala na przepływ prądu o dużym natężeniu dopiero wówczas, kiedy wzrastające obciążenie prądnicy przekracza jej obciążenie znamionowe. W takiej sytuacji oddziaływanie uzwojenia pradowego powoduje nagłe obniżenie napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy, co zabezpiecza ja przed przeciążeniem.
Cenną zaletą variody jest znaczna zależność jej charakterystyki od wpływu temperatury. W miare obniżania się temperatury otoczenia podwyższa sie graniczne napięcie, po przekroczeniu którego varioda przepuszcza prąd o dużym natężeniu. Dzięki ternu w niskiej temperaturze otoczenia regulator z varioda zaczyna obniżać napięcie pomiędzy zaciskami prądnicy dopiero wskutek pobierania od niej prądu o dużym natężeniu, nawet większym niż dopuszczalne. W miare nagrzewania sie variody regulator coraz bardziej ogranicza natężenie prądu dostarczanego przez prądnice. Zapewnia to intensywne doładowywanie akumulatora w okresach zmniejszania się jego pojemności (wskutek niskiej temperatury elektrolitu w ogniwach), przy czym nagrzewająca sie prądnica jest dostatecznie chroniona przed przeciążeniem.

Tags: , ,

Comments are closed.