Ostatnio komentowane:
Temperatury elektrolitu

Temperatura elektrolitu powinna utrzymywać sie w pobliżu najkorzystniejszej temperatury z uwagi na przebieg reakcji chemicznych w ogniwach, właściwości regulatora prądnicy, ze względu na buforową współprace jej z akumulatorem, staranności i prawidłowości obsługi. Średnia trwałość akumulatorów samochodowych, jeżeli obsługa ich jest staranna, wynosi średnio 2, 3 lata eksploatacji w pojeździe, Akumulator ulega przedwczesnemu zużyciu lub zniszczeniu […]

DevURL
Przeczytaj też:
Rozruszniki elektryczne

Rozrusznik samochodowy jest to pomocniczy silnik służacy do uruchamiania tłokowego silnika spalinowego, napędzającego pojazd. Powszechnie stosowane są w pojazdach samochodowych rozruszniki elektryczne, zasilane prądem stałym z akumulatorów wbudowanych w pojazdach. Rozrusznik elektryczny jest to szeregowy silnik elektryczny prądu stałego, wyposażony w urządzenie sprzęgające, służące do zazębiania i wyzębiania napędzającego kółka zębatego z wieńcem zębatym na […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Systemy regulacji działania prądnic samochodowych

Jeżeli wzrasta natężenie prądu wzbudzenia, czyli i magnetycznego strumienia wzbudzenia, jednocześnie zwiększa się powierzchnia objęta krzywą charakterystyki zewnętrznej (i odwrotnie). Ujmując poglądowo — w praktyce regulacja działania prądnicy polega na zmienianiu magnetycznego strumienia wzbudzenia w taki sposób, że strumień ten słabnie z podwyższaniem się prędkości wirowania twornika i odwrotnie, wskutek czego zawęża się pole ograniczone krzywymi nr. . .n. Rezultat taki można osiągnąć rozmaitymi metodami, ograniczając w różnych obszarach charakterystyki zewnętrznej zmienność U — j (I).
Obecnie stosuje się trzy różne systemy regulacji działania prądnic samochodowych, zdefiniowane jak niżej:
— regulacja napięciowa, polegająca na ograniczaniu zmian napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy, wywoływanych zmianami natężenia pobieranego od niej prądu w regulowanym zakresie działania prądnicy; zmiany prędkości wirowania twornika oraz zmiany natężenia prądu dostarczanego przez prądnicę nieznacznie tylko wpływają na chwilowe napięcie pomiędzy jej zaciskami; regulacja napięciowa nie zabezpiecza prądnicy przed przeciążeniem, regulacja prądowa, polegająca na ograniczaniu zmian natężenia prądu oddawanego przez prądnicę, wywoływanych zmianami napięcia jej zaciskami; w regulowanym zakresie działania prądnicy; zmiany prędkości wirowania twornika oraz zmiany napięcia pomiedzy zaciskami prądnicy nieznacznie tylko wpływają na natężenie dostarczane go przez nią prądu ; biorąc praktycznie regulacja prądowa jedynie zabezpiecza ograniczaniu zmian napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy,
wywoływanych zmianami natężenia pobieranego prądu w zakresie do określonego natężenia nominalnego, oraz na zapobieganiu nadmiernemu wzrostowi natężenia prądu oddawanego przez prąd.
Stosowane obecnie regulatory prądnic Są podzespołami dość złożonymi. Wynika to z konieczności korygowania działania regulatora odpowiednio do wpływu rozmaitych czynników. [więcej w: samochody, samochody dostawcze, samochody poleasingowe ]
Współpraca prądnicy z akumulatorem zależy głównie od metody regulowania działania prądnicy. Gdy chodzi o sposób doładowywania akumulatora i jego trwałość regulacja napięciowa zdecydowanie przewyższa regulacje prądową. Dzięki napięciowej regulacji działania prądnicy napięcie pomiędzy jej zaciskami j st w przybliżeniu stałe, a więc i tym wyższe od napięcia pomiędzy czopami biegunowymi akumulatora, im bardzie jest on wyładowany. W razie znacznego wyładowania akumulatora regulacja napięciowa zapewnia Więc doładowywanie prądem o dużym natężeniu, które zmniejsza się w miarę wzrastania stopnia naładowania akumulatora. W rezultacie akumulator jest szybko doładowywany i dostatecznie zabezpieczony przed przeladowaniem, co zwiększa je o trwałość. Istotne znaczenie ma ponadto okoliczność, że razie przypadkowego odłączenia akumulatora od instalacji w wyniku napięciowej regulacji prądnicy napięcie pomiędzy jej zaciskami jest utrzymywane na dotychczasowej wysokości, co zapewnia prawidłowe zasilanie elektrycznych odbiorników samochodu.
Regulacja prądowa działania prądnicy nie zapewnia należytej jej współpracy z akumulatorem, ponieważ ze zwiększaniem obciążenia zewnętrznego maleje napięcie pomiędzy jej zaciskami

Tags: , ,

Comments are closed.