Ostatnio komentowane:
Praca napędowego silnika pojazdu

Prądnica ładuje akumulator prądem o tym mniejszym nateżeniu im bardziej akumulator jest wyładowany, czyli w miarę jego doładowywania wzrasta natężenie prądu ładującego. Sprzyja to przeładowywaniu akumulatora oraz zmniejsza jego trwałość. Ponadto w razie przypadkowego odłączenia akumulatora od instalacji regulacja prądowa nie zabezpiecza utrzymywania w wymaganym zakresie napięcia zasilania elektrycznych odbiorników samochodu. Zadanie regulatora napięcia polega […]

DevURL
Przeczytaj też:
Obwody

Połączenie regulatora z prądnicą. Odpowiednio do sposobu połączenia uzwojenia wzbudzenia prądnicy z uzwojeniem jej twornika, w praktyce stosuje się dwie odmiany regulatorów prądnic, przy czym zasadnicza różnica pomiędzy nimi dotyczy miejsca włączania opornika regulacyjnego w obwód wzbudzenia prądnicy: wzbudzenie od szczotki nieizolowanej; prądnicę cechuje połączenie jej szczotki nieizolowanej jednym końcem uzwojenia wzbudzenia, a regulator włącza […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Styczność elektryczna

Styczność elektryczną pomiędzy wirującym twornikiem i nieruchomym kadłubem zapewniają szczotki współpracujące ślizgowo z komutatorem. Prądnica samochodowa ma w zasadzie parzystą liczbę szczotek (pomijając przestarzałe już prądnice, w których stosowano pomocnicze czterobiegunowe, a niekiedy sześciobiegunowe). Układ biegunów magneśnicy wynika z kierunku nawinięcia uzwojeń elektromagnesów wzbudzenia i sposobu ich połączenia ze sobą. Obok prądnicy jest równa liczbie magnetycznych biegunów jei magneśnicy. Jeżeli prądnica ma cztery szczotki, to na przemian rozmieszcza się szczotki o przeciwnej biegunowości.
Szczotki prądnicy, wykonane przez sprasowanie sproszkowanego węgla, są dociskane do komutatora przez sprężyny wywierające umiarkowane naciski (zwykle około 0,9 kG/cm2). Szczotki są ustalone w obsadach szczotkowych, w których mogą się swobodnie przesuwać.
Jeden z biegunów magneśnicy prądnicy jest połączony z masą, tzn. z kadłubem prądnicy, a drugi jej biegun — z izolowanym zaciskiem kadłuba.
Wałek twornika prądnicy jest z reguły ustalony w łożyskach tocznych, osadzonych w pokrywach zamykających kadłub z obu stron.
Prądnice stosowane w pojazdach samochodowych są to najczęściej samowzbudne maszyny bocznikowe. W prądnicy takiej uzwojenia magneśnicy są połączone równolegle z uzwojeniem twornika, przy czym spotyka się rozmaite systemy połączeń. Prądnica samowzbudna ulega wzbudzeniu od własnego prądu wytwarzanego w tworniku dzięki szczątkowemu strumieniowi magnetycznemu magneśnicy.
Jeżeli rdzenie magneśnicy prądnicy utracą całkowicie swój szczątkowy magnetyzm, trzeba go odtworzyć przez krótkotrwałe (kilkusekundowe) zasilanie uzwojenia magneśnicy z obcego źródła prądu stałego. Kiedy natomiast rdzenie szczotki, tzw. trzecie, służące do „prądowej” regulacji napięcia). Szczotki o większym potencjale określa się jako dodatnie, a szczotki o mniejszym potencjale — jako ujemne. Liczba szczotek (rzeczywistych i urojonych) typowych prądnic samochodowych twornika oraz sposobu dołączenia uzwojenia magneśnicy, albo przez zmianę kierunku szczątkowego strumienia magnetycznego drogą krótkotrwałego zasilania z obcego źródła prądu stałego. [patrz też: Warsztat samochodowy kraków, Samochody używane, szyby samochodowe
]

Tags: , ,

Comments are closed.