Ostatnio komentowane:
Dwudziestogodzinny (lub znamionowy) prąd wyładowania

Dwudziestogodzinny (lub znamionowy) prąd wyładowania jest to wartość równa ilorazowi znamionowej pojemności elektrycznej (Ah oznaczonej na akumulatorze) przez czas znamionowy (20 h). Samowyładowanie akumulatora jest to zjawisko zmniejszania się jego pojemności, choć nie pobiera się w ogóle z niego prądu. Samowyładowanie wyraża się procentową stratą pojemności w ciągu określonego czasu odniesioną do jednej doby. Pomijając […]

DevURL
Przeczytaj też:
Oświetlenie pojazdów samochodowych

Poszczególne światła sa zasilane ze źródła prądu zainstalowanego na pojeździe. Łączniki. Wśród łączników nastawczych stosowanych w obwodach instalacji oświetleniowych rozróżnia się następujące typy : przez łączniki nastawcze uruchamiane ręcznie lub samoczynnie, tak, aby całkowity spadek napięcia (z uwzględnieniem oporności przejść na stykach) nie przekraczał 2,5 0 0 Uzn. Bezpieczniki. Poszczególne obwody instalacji oświetleniowej wyposaża się […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Styczność elektryczna

Styczność elektryczną pomiędzy wirującym twornikiem i nieruchomym kadłubem zapewniają szczotki współpracujące ślizgowo z komutatorem. Prądnica samochodowa ma w zasadzie parzystą liczbę szczotek (pomijając przestarzałe już prądnice, w których stosowano pomocnicze czterobiegunowe, a niekiedy sześciobiegunowe). Układ biegunów magneśnicy wynika z kierunku nawinięcia uzwojeń elektromagnesów wzbudzenia i sposobu ich połączenia ze sobą. Obok prądnicy jest równa liczbie magnetycznych biegunów jei magneśnicy. Jeżeli prądnica ma cztery szczotki, to na przemian rozmieszcza się szczotki o przeciwnej biegunowości.
Szczotki prądnicy, wykonane przez sprasowanie sproszkowanego węgla, są dociskane do komutatora przez sprężyny wywierające umiarkowane naciski (zwykle około 0,9 kG/cm2). Szczotki są ustalone w obsadach szczotkowych, w których mogą się swobodnie przesuwać.
Jeden z biegunów magneśnicy prądnicy jest połączony z masą, tzn. z kadłubem prądnicy, a drugi jej biegun — z izolowanym zaciskiem kadłuba.
Wałek twornika prądnicy jest z reguły ustalony w łożyskach tocznych, osadzonych w pokrywach zamykających kadłub z obu stron.
Prądnice stosowane w pojazdach samochodowych są to najczęściej samowzbudne maszyny bocznikowe. W prądnicy takiej uzwojenia magneśnicy są połączone równolegle z uzwojeniem twornika, przy czym spotyka się rozmaite systemy połączeń. Prądnica samowzbudna ulega wzbudzeniu od własnego prądu wytwarzanego w tworniku dzięki szczątkowemu strumieniowi magnetycznemu magneśnicy.
Jeżeli rdzenie magneśnicy prądnicy utracą całkowicie swój szczątkowy magnetyzm, trzeba go odtworzyć przez krótkotrwałe (kilkusekundowe) zasilanie uzwojenia magneśnicy z obcego źródła prądu stałego. Kiedy natomiast rdzenie szczotki, tzw. trzecie, służące do „prądowej” regulacji napięcia). Szczotki o większym potencjale określa się jako dodatnie, a szczotki o mniejszym potencjale — jako ujemne. Liczba szczotek (rzeczywistych i urojonych) typowych prądnic samochodowych twornika oraz sposobu dołączenia uzwojenia magneśnicy, albo przez zmianę kierunku szczątkowego strumienia magnetycznego drogą krótkotrwałego zasilania z obcego źródła prądu stałego. [patrz też: spedycja towarów, wagi magazynowe, bidony rowerowe ]

Tags: , ,

Comments are closed.