Ostatnio komentowane:
Podwójny przegub krzyzakowy

Podwójny przegub krzyżakowy (rys .5721, dolny) stosowany najczęściej do napędu przedniego koła ki erowanego. Wewnętrzne widełki przegubów są wykonane jako element spełniający jedno- 57-21. Podwójne przeguby krzyżakowe Pojedynczy przegub równobieżny zapewnia identyczność prędkości kątowych połączonych wałów dzięki specjalnemu układowi konstrukcyłnemu. W praktyce spotyka się wiele najrozmaitszych rodzajów pojedynczych przegubów równobieżnych, lecz z reguły Są to […]

DevURL
Przeczytaj też:
Bieżnik opony

Bieżnik opony jest to dość gruba warstwa gumy o wysokiej wytrzymałości i dużej odporności na ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne, chroniąca osnowę i zapewniająca wymagana przyczepność toczącego się koła jezdnego do podłoża. Czoło bieżnika po obu stronach przechodzi w tzw. bark połączony z bokiem. Przez odpowiednie ukształtowanie obu barków lub nawet i boków zapewnia sie zwiększoną […]

DevURL
Partnerzy serwisu:

Regulator napięciowo-prądowy

Regulator prądu (ogranicznik należenia) jest włączony szeregowo w obwód uzwojenia twornika prądnicy. Przez uzwojenie elektromagnesu regulatora prądu przepływa pełny prąd wytwarzany przez prądnicę. Zadanie regulatora prądu polega na zmniejszaniu natężenia prądu przepływającego przez uzwojenie wzbudzenia prądnicy w miarę zwiększania sie natężenia pobieranego od niej prądu, czyli w miarę podwyższania się Zasada regulatora oddziaływania prądu prędkości wirowania twornika (i odwrotnie).
Regulator prądu działa według tej samej zasady co i regulator napięcia, lecz w odróżnieniu od niego reaguje na nateżenie prądu pobieranego z prądnicy (a nie na napięcie pomiedzy jej zaciskami). Ponieważ przez uzwojenie elektromagnesu regulatora prądu przepływa prad o dużym natężeniu, jest ono wykonane w postaci cewki o małej liczbie zwojów grubego drutu. Regulator prądu spełnia zwykle zadania pomocnicze i z reguły współpracuje z regulatorem napięcia, [podobne: samochody, samochody dostawcze, samochody poleasingowe ]
Najczęściej regulator prądu służy jako typowy ogranicznik natężenia, czyli zabezpiecza jedynie prądnicę przed przeciążeniem. W zakresie eksploatacyjnych obciążeń prądnicy pracuje tylko regulator napięcia, utrzymujący stale w przybliżeniu napiecie pomiędzy jej zaciskami, a regulator prądu w ogóle nie działa. Jeżeli natężenie prądu pobieranego z prądnicy zbytnio wzrasta, włącza się regulator prądu i jednocześnie wyłącza regulator napięcia. Powoduje to prądnica regulatora prądu gwałtowny spadek na- pięcia pomiędzy zaciskami prądnicy, wywoływany przez regulator prądu, w miare dalszego wzrastania natężenia prądu pobieranego z prądnicy. Dzięki temu działanie pradnicy cechuje tzw. charakterystyka załamana.
Regulator napięciowo-prądowy jest to zwykły regulator napięcia, którego elektromagnes ma pomocnicze uzwojenie prądowe, wytwarzające pole magnetyczne wzmacniające pole magnetyczne wytwarzane przez uzwojenie napięciowe. Ponieważ przez uzwojenie prądowe przepływa prąd oddawany przez prądnicę do instalacji elektrycznej samochodu, wypadkowe pole magnetyczne obu uzwojeń jest tym silniejsze, im większe jest natężenie prądu pobieranego z prądnicy. W rezultacie ze wzrostem obciążenia prądnicy maleje napięcie pomiędzy jej stykami wystarczające do przyciągniecia zwory przez elektromagnes, wskutek czego w miarę zwiększania się natężenia prądu dostarczanego przez prądnice regulator napięciowo-prądowy obniża napięcie utrzymywane pomiędzy jej zaciskami, Dzięki temu działanie prądnicy cechuje tzw. charakterystyka pochylona.
Wyłącznik prądu zwrotnego lub inaczej wyłącznik samoczynny reagując na napięcie pomiędzy zaciskami prądnicy samoczynnie łączy prądnice z instalacją elektryczną samochodu tylko na okresy czasu, w których prądnica jest zdolna zasilać odbiorniki elektryczne. Jeżeli napięcie pomiędzy zaciskami prądnicy spada i powstaje różnica napięć umożliwiająca wyładowywanie sie akumulatora przez uzwojenie twornika prądnicy, wyłącznik prądu zwrotnego samoczynnie odłącza prądnicę od instalacji — zapobiegając niepożądanemu rozładowywaniu się akumulatora pojazdu.

Tags: , ,

Comments are closed.