Ostatnio komentowane:
Tranzystorowy regulator prądnicy

Dzięki podziałowi opornika regulacyjnego na dwie cześci, w okresie rozwarcia styków regulatora, kiedy prąd wzbudzenia przepływa właśnie przez opornik regulacyjny, uzyskuje się zwiększony spadek napięcia wskutek zwiększonego natężenia prądu płynącego przez opornika. Zapewnia to obniżenie się napięcia pomiędzy końcami uzwojenia napięciowego i ułatwia sprężynie zwory regulatora szybkie zwarcie styków regulatora (w wyniku gwałtownego osłabnięcia pola […]

DevURL
Polecamy rowniez:


Przeczytaj też:
Bieżniki

Bieżniki niezbyt szybkich, dużych i ciężkich pojazdów mają przeważnie charakterystyczne urzeźbienie składające się niemal wyłącznie z rowków skośnych. Aby ograniczyć do minimum skłonność ześlizgiwania się opon z niskich przeszkód, na które najeżdża kolo pod niewielkim kątem (np. w razie nadmiernego zbliżenia samochodu do krawężnika), bark bieżnika zaopatruje się w odpowiednio ukształtowane progi oporowe Dzięki temu […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Przeznaczenie i zakres zastosowania prądnicy samochodowej

Przeznaczenie i zakres zastosowania prądnicy samochodowej określają jej tzw. wielkości charakterystyczne, z których najważniejsze, to: napięcie znamionowe, czyli napięcie instalacji elektrycznej, do której zasilania jest przeznaczona dana prądnica (6, 12 oraz 24 V), moc znamionowa, czyli moc, jaką prądnica może dostarczać przez dowolnie długie okresy czasu w celu zapewnienia działania odbiorników instalacji elektrycznej, moc maksymalna, czyli największa moc, jaką prądnica może dostarczać przez ograniczony okres czasu bez niebezpieczeństwa uszkodzenia wskutek przegrzania lub przeciążenia; moc maksymalna prądnicy jest na ogól większa 0 50 0/0 od jej mocy znamionowej,
prędkość biegu jałowego przy napięciu znamionowym, czyli prędkość wirowania twornika, przy której napięcie pomiędzy zaciskami prądnicy jest już równe znamionowemu, lecz prądnica jeszcze nie dostarcza prądu,
— prędkość włączania wyłącznika samoczynnego, czyli prędkość wirowania twornika, przy której następuje włączenie wyłącznika samoczynnego; zwykle prędkość włączania wyłącznika samoczynnego przewyższa predkość biegu jałowego prądnicy 0 100. . .200 obr/min, — prędkość znamionowa, czyli prędkość wirowania twornika, przy której obciążona prądnica rozwija swą moc znamionową,
— prędkość maksymalna, czyli najwyższa dopuszczalna prędkość wirowania twornika, której nie powinno się przekraczał, z uwagi na niebezpieczeństwo przegrzania lub przeciążenia i zbyt intensywne zużywanie się szczotek. Chłodzenie prądnicy. Wskutek przepływu prądu przez uzwojenia prądnicy wydzielają sie znaczne ilości ciepła, które dostatecznie szybko powinno odpływać do otoczenia. Ze względu na sposób odprowadzania ciepła od rozgrzewajacych sie elementów, wśród prądnic samochodowych rozróżnia się następujące wykonania:
— prądnica niewentylowana, czyli o uszczelnionej obudowie, co zapobiega przenikaniu do wnętrza prądnicy zanieczyszczeń, wody itp.; prądnica taka jest chłodzona jedynie z zewnątrz, przez powietrze przepływające wskutek ruchu pojazdu lub tłoczone przez jego wentylator,
— prądnica wentylowana, czyli chłodzona przez powietrze przepływające przez jej wnętrze; dostatecznie intensywny przepływ powietrza chłodzącego wymusza wentylator umieszczony na zewnątrz lub wbudowany wewnątrz prądnicy, — prądnica o wentylowanym komutatorze; wykonanie spotykane coraz rzadziej, wyróżniające się szczelnym obudowaniem przedniego łożyska i przewietrzaniem sąsiedztwa komutatora,
Charakterystyka prądnicy. Zakres zastosowania i przydatność prądnicy do określonej instalacji elektrycznej pojazdu i współpracy z jego silnikiem napędowym ocenia się na podstawie tzw. charakterystyk, przedstawiających właściwości pradnicy w zalezności od rozmaitych parametrów. [hasła pokrewne: Warsztat samochodowy kraków, Samochody używane, szyby samochodowe
]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Samochody używane szyby samochodowe Warsztat samochodowy kraków