Ostatnio komentowane:
Ogumienie kół dużych pojazdów terenowych

Często ruch pojazdu wymusza się albo przez napędzanie koła prostą przekładnią pasową lub łańcuchową, albo za pomoca rolek nośnych z występami zazębiającymi się o elementy bieżników opon co upraszcza w znacznym stopniu układ napędowy pojazdu. Opony walcowe stosuje się jezdnego o ogumieniu walcowym obecnie głównie jako ogumienie kół dużych pojazdów terenowych, specjalnych ciągników, pojazdów wojskowych […]

DevURL
Przeczytaj też:
Radzimy, jak wyprowadzić auto z poślizgu

Wpadnięcie w poślizg jest jedną z gorszych rzeczy, jaka może przydarzyć się kierowcy w zimie na drodze. Często wprawdzie sami jesteśmy sobie winni, ponieważ nie zmieniliśmy w porę opon na zimowe, jednak czasami nawet przy zmienionych oponach, nasze auto na oblodzonej drodze zwyczajnie nie chce nas słuchać. Jak zatem kierować pojazdem, aby uniknąć poślizgu, a […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Przeguby elastyczne

Przegub prosty może być wykonany jako sztywny lub elastyczny. Przegub sztywny ma dwie osie wahań i umożliwia przekazywanie napędu pomimo znacznego kąta odchylenia wału napędzanego w stosunku do walu napędzającego. Przeguby elastyczne zwykle nie maja wyraźnej osi wahań, a odchylanie się wałów jest możliwe dzięki odkształcaniu się elastycznych elementów przegubu. Przeguby elastyczne stosuje się głównie do walów o niewielkich kątach odchylenia. Przegub równobieżny może być wykonany jako podwójny, czyli jako układ dwóch prostych przegubów sztywnych lub niekiedy elastycznych, albo jako specjalny, który dzięki odpowiedniej konstrukcji umożliwia obracanie się elementów o osiach obrotu przecinających się pod zmiennym kątem, bez jakichkolwiek zmian prędkości kątowych. Przegub krzyżakowy z reguły skonstruowany jest jako prosty przegub sztywny. Na końcach walów napędzającego i napędzanego, pochylonych względem siebie pod pewnym kątem, osadzone rozwidlone łby (czyli popularnie widelki), które laczy ze sobą krzyżak. Widełki na wale napędzanym mogą przekręcać sie o pewien kąt wokół osi A — A krzyżaka i jednocześnie wraz z krzyżakiem mogą również przekręcać się 0 pewien kąt wokół osi B— B, co umożliwia obracanie sie obu wałów pomimo braku równoległości ich osi obrotu oraz zmieniania się w pewnym zakresie kąta odchylenia. Przegub krzyżakowy o łożyskach Ślizgowych wyróżnia się zastosowaniem krzyżaka, którego czopy współpracują z tulejkami łożyskowymi, osadzonymi w gniazdach widełek. Najczęściej na czopy krzyżaka nasadza się pokrywy z wtłoczonymi w nie tulejkami. Dwie pokrywy są związane z kołnierzami przytwierdzonymi do wału napędzającego, a dwie — z widełkami wału napędzanego. Zapas smaru mieści sie w wydrążeniu krzyżaka zamkniętym pokrywą. Smar do wydrążenia wtłacza się przez smarowniczkę osadzoną w krzyżaku. W poszczególnych czopach krzyżaka wywiercone są otwory, przez które smar z wydrążenia przedostaje się na pracujące powierzchnie. Aby utrzymać odpowiedni zapas smaru w przegubie i zabezpieczyć łożyska ślizgowe przed zanieczyszczeniami, pomiędzy powierzchnie czołowe tulejek i pokryw a osadzenia krzyżaków zakłada sie pierścienie uszczelniające. [hasła pokrewne: Przewozy bagażowe, Hale magazynowe, Obrabiarki CNC ]

Tags: , ,

Comments are closed.