Ostatnio komentowane:
Krzyżak

W pokrywie krzyżaka wbudowany jest zaworek zabezpieczający. Kiedy przegub jest już całkowicie napełniony smarem, w razie dalszego wtłaczania smaru wewnątrz przegubu wzrasta ciśnienie i nadmiar smaru z wydrążenia wydostaje się na zewnątrz, co zabezpiecza pierścienie uszczelniające przed uszkodzeniami. Przegub krzyżakowy o łożyskach igiełkowych. Przeguby walów napędowych przeważnie zaopatruje się w łożyska igiełkowe. Po wstawieniu czopów […]

DevURL
Przeczytaj też:
Styczność elektryczna

Styczność elektryczną pomiędzy wirującym twornikiem i nieruchomym kadłubem zapewniają szczotki współpracujące ślizgowo z komutatorem. Prądnica samochodowa ma w zasadzie parzystą liczbę szczotek (pomijając przestarzałe już prądnice, w których stosowano pomocnicze czterobiegunowe, a niekiedy sześciobiegunowe). Układ biegunów magneśnicy wynika z kierunku nawinięcia uzwojeń elektromagnesów wzbudzenia i sposobu ich połączenia ze sobą. Obok prądnicy jest równa liczbie […]

DevURL

Prądnice i rozruszniki

Elektryczna regulacja wyprzedzenia zapłonu. Niekiedy iskrownik z odśrodkowym regulatorem wyprzedzenia zaplonu wyposaża się dodatkowo w układ dwóch przerywaczy zapewniający tzw skokową regulację elektryczną, dającą tylko dwa ustawienia wyprzedzenia zapłonu — duże i małe. W układzie takim styki przerywaczy są rozwierane z niewielkim przesunięciem fazowym około 300 0. w. k. Aby ustawić duże wyprzedzenie zapłonu włącza się tylko przerywacz, którego styki rozwierają się wcześniej, i wyłącza drugi przerywacz. W celu zmniejszenia wyprzedzenia włącza się przerywacz o stykach rozwieranych później i wyłącza pierwszy przerywacz.
Sprzęgło skokowe, składające się z członów, które łączy ze sobą silna sprężyna, ułatwia rozruch silnika przez okresowe przyspieszanie prędkości wirowania magnesu trwałego lub cewki iskrownikowej. Działanie sprzęgła skokowego polega na krótkotrwałym zatrzymywaniu wirnika za pomocą zapadki. Napędowy człon sprzęgła, połączony z wałkiem napędowym, wówczas obraca się oczywiście nadal i napina sprężynę. Kiedy człony sprzęgła przekręcą się względem siebie o około 450, zapadka zostaje zwolniona, a rozprężająca się.
Maszyny elektryczne prądu stałego znajdują szerokie zastosowanie we współczesnych pojazdach samochodowych. Maszyny takie spełniają zadania zarówno źródeł zasilania instalacji (prądnice), jak i silników do napędu różnych urządzeń (np. rozruszniki). Samochodowe maszyny prądu stalego są podobnie zbudowane i działają identycznie jak i inne maszyny prądu stałego, szeroko wykorzystywane np. w przemyśle, transporcie, gospodarce rolnej itp., lecz wyróżniają się lekkością i ograniczoną trwałością. Ze względu na przeznaczenie, wśród samochodowych maszyn elektrycznych prądu stałego rozróżnia się ogólnie prądnice i silniki, czyli rozruszniki (waz silniki rozmaitych urządzeń pomocniczych (jak np. wycieraczki, dmuchawy grzejne, pompy okresowego działania, mechanizmy opuszczania szyb okiennych itp). Prądnica napędzana od wału korbowego silnika pojazdu samochodowego wytwarza energię elektryczną wykorzystywaną do ładowania akumulatora i zasilania odbiorników instalacji elektrycznej. Rozrusznik zasilany prądem elektrycznym z akumulatora zmusza do obracania sie wał korbowy silnika, umożliwiając jego uruchomienie.
Zarówno prądnica, jak i rozrusznik są maszynami elektrycznymi, w których zachodzą zjawiska elektromagnetyczne polegające na przetwarzaniu energii: w prądnicy — mechanicznej (pobieranej od silnika spalinowego) w elektryczną (oddawaną do instalacji elektrycznej), a w rozruszniku elektrycznej (pobieranej z akumulatora) w mechaniczną (oddawaną na wał korbowy silnika). Wspomniane zjawiska mają wiec identyczny charakter, lecz przeciwne przebiegi. Rozrusznik włączany jest tylko na bardzo krótkie okresy czasu i podczas pracy z pełnym obciążeniem z instalacji o napięciu znamionowym 12 V pobiera prąd o natężeniu od 240 A (0,8 KM) do 250 A (2,5 KM). Natomiast prądnica pracuje w sposób ciągły i rozwijając moc znamionową dostarcza do tego rodzaju instalacji prąd o natężeniu od 11 A (90 W) do 75 A (600 W). Charakterystyczne różnice w budowie samochodowych maszyn elektrycznych wynikają z ich zadań i sposobu użytkowania. Przykładowo — prądnica samochodowa ma uzwojenia ze stosunkowo Cienkich przewodów, a jej twornik obraca się w łożyskach tocznych. Rozrusznik ma z reguły bardzo grube przewody uzwojeń, przy czym jego wirnik obraca sie przeważnie w prostych łożyskach ślizgowych. [podobne: surowce wtórne, Klimatyzacja Samochodowa, wyposażenie stajni ] sprężyna gwałtownie przekręca wirnik iskrownika o około ćwierć obrotu — znacznie szybciej niż obraca się wałek napędowy.

Tags: , ,

Comments are closed.