Ostatnio komentowane:
Jak jeździć samochodem na gaz?

Samochody na gaz LPG lub sprężony gaz ziemny CNG stają się ostatnio coraz popularniejszymi instalacjami w Polsce. Nie jest to dziwne, ponieważ gaz jest paliwem, które tankuje się za niemal dwukrotnie niższą cenę niż benzynę czy olej napędowy. Jednak kierowca, który jeździł na benzynę, musi ponieść koszty związane z zamontowaniem pod maską instalacji gazowej. Czy […]

DevURL
Polecamy rowniez:


Przeczytaj też:
Rozruszniki elektryczne

Rozrusznik samochodowy jest to pomocniczy silnik służacy do uruchamiania tłokowego silnika spalinowego, napędzającego pojazd. Powszechnie stosowane są w pojazdach samochodowych rozruszniki elektryczne, zasilane prądem stałym z akumulatorów wbudowanych w pojazdach. Rozrusznik elektryczny jest to szeregowy silnik elektryczny prądu stałego, wyposażony w urządzenie sprzęgające, służące do zazębiania i wyzębiania napędzającego kółka zębatego z wieńcem zębatym na […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Prąd zwrotny

Zworami elektromagnesu wyłącznika steruje zestyk otwierający i zamykający odgałęzienie prądnica-akumulator. Zadaniem uzwojenia napięciowego jest łączenie prądnicy z akumulatorem, a uzwojenia prądowego jej odłączanie.
Podczas bezruchu lub malej prędkości wirowania twornika, z uwagi na brak napięcia lub zbyt niskie napięcie pomiędzy zaciskami prądnicy, styki wyłącznika prądu zwrotnego pozostają rozwarte wskutek oddziaływania sprężyny na zworę. Prądnica jest wówczas odłączona od akumulatora, a wiec i od instalacji elektrycznej pojazdu.
Jeżeli podwyższa sie napięcie pomiędzy zaciskami prądnicy, jednocześnie wzrasta natężenie prądu przepływającego przez uzwojenie napięciowe elektromagnesu wyłącznika prądu zwrotnego, przyłączone bocznikowo do uzwojenia twornika. W rezultacie na zworę działa coraz silniejsze pole magnetyczne wytwarzane przez uzwojenie napięciowe i w końcu zwora zostaje przyciągnięta do rdzenia elektromagnesu z przezwyciężeniem oporu sprężyny. Wówczas zwierają sie styki wyłącznika, prądnica zaczyna ładował akumulator, a wskutek przepływu prądu przez uzwojenie prądowe wyłącznika powstaje dodatkowe pole magnetyczne, współdziałające z polem magnetycznym uzwojenia napięciowego w dociskaniu styków wyłącznika. Wraz ze wzrostem obciążenia prądnicy styki wyłącznika prądu zwrotnego są coraz silniej dociskane do siebie, w wyniku zwiększania sie natężenia prądu płynącego przez uzwojenie prądowe wyłącznika. Kiedy napięcie pomiędzy zaciskami prądnicy maleje, początkowo zmniejsza się jedynie natężenie prądu płynącego uzwojeniem prądowym wyłącznika i słabnie nieznacznie docisk jego styków. W takiej sytuacji pole magnetyczne wytwarzane przez uzwojenie prądowe wyłącznika osłabia pole magnetyczne wytwarzane przez uzwojenie napięciowe, czyli natężenia prądu zwrotnego (do 0,5. . .6,0 A) sprężyna odciąga zworę od rdzenia elektromagnesu, a więc wskutek rozwarcia styków wyłącznika prądnica zostaje odłączona od akumulatora. Typowe regulatory prądnic mają najrozmaitsze wykonania, z uwagi na możliwość zespalania ze sobą niektórych prostych elementów regulacyjnych oraz dość szerokie stosowanie pomocniczych urządzeń korygujących. Ze względu na liczbę rdzeni magnetycznych w regulatorze, wśród regulatorów prądnic samochodowych rozróżnia się następuj ace ich podstawowe odmiany.
Ze względu na zakres działania, wśród regulatorów prądnic samochodowych rozróżnia się dwie podstawowe odmiany : regulator jednopolowy (pojedynczy); regulator taki steruje natężenie prądu przepływającego przez całe uzwojenie wzbudzenia prądnicy; regulatory jednopolowe współpracują zwykle z prądnicami o małych i średnich mocach, — regulator dwupolowy (podwójny); regulator taki składa się z dwóch jednopolowych regulatorów sprzężonych ze sobą elektrycznie, z których każdy steruje natężenie prądu przepływającego w innej części uzwojeń wzbudzenia prądnicy; prawidłową współpracę obu regulatorów jednopolowych zapewnia uzwojenie kompensacyjne, zmuszające ich styki do jednoczesnego zwierania się i rozwierania; regulator dwupolowy z reguł współpracuje z prądnicą dużej mocy. [podobne: przegląd techniczny, pompa hydrauliczna, zamiatarki ]

Tags: , ,

Comments are closed.