Ostatnio komentowane:
Alternatory

Samochodowa prądnica prądu stałego jest zawsze wyposażona w komutator i szczotki, czyli elementy niezbędne do przetwarzania indukowanych w tworniku impulsów prądu zmiennego w prąd stały, płynący w obwodzie zasilanym przez prądnicę. Konieczność stosowania komutatora i szczotek nastręcza wiele trudności konstrukcyjno-technologicznych, wybitnie potęgujących sie w miarę zwiększania mocy prądnicy i rozszerzania zakresu eksploatacyjnego prędkości wirowania jej […]

DevURL
Przeczytaj też:
Pole magnetyczne

Rozdzielacz wysokiego napięcia. Obok rozdzielaczy przebiciowych o podobnej konstrukcji jak używane w rozdzielaczach akumulatorowych układów zapłonu, w iskrownikach wodoszczelnych lub pyłoszczelnych stosuje się rozdzielacze ślizgowe. W rozdzielaczu ślizgowym ruchomy styk węglowy (palec) przesuwa się po elektrodach wprasowanych w materiale izolacyjnym, co zmniejsza wprawdzie straty wysokiego napięcia, lecz jednocześnie staje sie źródłem Wielu usterek i niedomagań […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Opona specjalna

Opona specjalna odznacza się szczególnymi własnościami, lecz jest w pełni zamienna ze zwykłą opona o identycznych wymiarach, czyli może być zakładana bez jakichkolwiek przeróbek obręczy koła jezdnego. Wprawdzie nad rozmaitymi oponami specjalnymi pracowano już od dawna, lecz dopiero ostatnio zaczynają się one rozpowszechniać, a nawet częściowo wypierać typowe opony samochodowe. Opona specjalna wyróżnia się albo zaopatrzeniem bieżnika w elementy zwiększające przyczepność jej do nawierzchni, albo oryginalnym wykonaniem zapewniającym szczególnie dużą trwałość lub odporność na uszkodzenia ogumienia, Opona o podwójnym bieżniku (tzw. opona M + S) jest to zwykła opona przeznaczona do użytkowania w sprzyjających warunkach ruchu (tj. na suchej utwardzonej nawierzchni), na której bieżniku jest nałożony dodatkowy bieżnik o urzeźbieniu dostosowanym do poruszania się pojazdu po niezbyt twardej i śliskiej nawierzchni. Grubość bieżnika dodatkowego dobiera się w taki sposób, że ulega on zupełnemu starciu w jesienno-zimowym okresie eksploatacji, odsłaniając właściwy bieżnik dobrany do letnich warunków użytkowania. Bieżniki typowych opon M + E (z kołami przeciwślizgowymi) (tzw. opona M + S E) jest to opona o podwójnym bieżniku, której bieżnik zewnętrzny zawiera specjalne kolce przeciwślizgowe, zwiększające jej przyczepność na oblodzonej nawierzchni. Niesymetryczne urzeźbienie zewnętrznego bieżnika, zaopatrzonego w głęboki rowek podłużny, zwiększa podłużną stateczność opony i ogranicza skłonność samochodu do zarzucania. Opona o wymiennych pierścieniach bieżnych wyróżnia się zastosowaniem dość elastycznego bieżnika z trzema dużymi rowkami podłużnymi, służącymi jako gniazda do osadzania wymiennych pierścieni bieżnych 0 urzeźbieniu najbardziej odpowiednim do okresowych warunków użytkowania pojazdu. Właściwy bieżnik opony jest na tyle wytrzymały, że w razie zerwania się pierścienia bieżnego nawet wszystkich pierścieni można jeszcze przejechać kilkadzie5iąt kilometrów bez niebezpieczeństwa uszkodzenia ogumienia. Niektóre odmiany opon o wymiennych bieżnikach można wyposażyć w specjalne kolce przeciwślizgowe. [patrz też: konstrukcje stalowe, zabudowy samochodowe, osuszacze powietrza ]

Tags: , ,

Comments are closed.