Ostatnio komentowane:
Prąd zwrotny

Zworami elektromagnesu wyłącznika steruje zestyk otwierający i zamykający odgałęzienie prądnica-akumulator. Zadaniem uzwojenia napięciowego jest łączenie prądnicy z akumulatorem, a uzwojenia prądowego jej odłączanie. Podczas bezruchu lub malej prędkości wirowania twornika, z uwagi na brak napięcia lub zbyt niskie napięcie pomiędzy zaciskami prądnicy, styki wyłącznika prądu zwrotnego pozostają rozwarte wskutek oddziaływania sprężyny na zworę. Prądnica jest […]

DevURL
Polecamy rowniez:
Przeczytaj też:
Osady palne

Wskutek wymiany ładunku w cylindrze oraz powtarzania się w nim procesów spalania, na częściach świecy zapłonowej wystających wewnątrz komory spalania osadzają się rozmaite zanieczyszczenia, w$ród których rozróżnia się ogólnie: — osady palne, głównie żar, nagar i sadze, czyli stałe i półstałe cząstki niespalonego paliwa, przeważnie w postaci skupień suchego węgla lub osadów nasyconych substancjami półstałymi, […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Opona specjalna

Opona specjalna odznacza się szczególnymi własnościami, lecz jest w pełni zamienna ze zwykłą opona o identycznych wymiarach, czyli może być zakładana bez jakichkolwiek przeróbek obręczy koła jezdnego. Wprawdzie nad rozmaitymi oponami specjalnymi pracowano już od dawna, lecz dopiero ostatnio zaczynają się one rozpowszechniać, a nawet częściowo wypierać typowe opony samochodowe. Opona specjalna wyróżnia się albo zaopatrzeniem bieżnika w elementy zwiększające przyczepność jej do nawierzchni, albo oryginalnym wykonaniem zapewniającym szczególnie dużą trwałość lub odporność na uszkodzenia ogumienia, Opona o podwójnym bieżniku (tzw. opona M + S) jest to zwykła opona przeznaczona do użytkowania w sprzyjających warunkach ruchu (tj. na suchej utwardzonej nawierzchni), na której bieżniku jest nałożony dodatkowy bieżnik o urzeźbieniu dostosowanym do poruszania się pojazdu po niezbyt twardej i śliskiej nawierzchni. Grubość bieżnika dodatkowego dobiera się w taki sposób, że ulega on zupełnemu starciu w jesienno-zimowym okresie eksploatacji, odsłaniając właściwy bieżnik dobrany do letnich warunków użytkowania. Bieżniki typowych opon M + E (z kołami przeciwślizgowymi) (tzw. opona M + S E) jest to opona o podwójnym bieżniku, której bieżnik zewnętrzny zawiera specjalne kolce przeciwślizgowe, zwiększające jej przyczepność na oblodzonej nawierzchni. Niesymetryczne urzeźbienie zewnętrznego bieżnika, zaopatrzonego w głęboki rowek podłużny, zwiększa podłużną stateczność opony i ogranicza skłonność samochodu do zarzucania. Opona o wymiennych pierścieniach bieżnych wyróżnia się zastosowaniem dość elastycznego bieżnika z trzema dużymi rowkami podłużnymi, służącymi jako gniazda do osadzania wymiennych pierścieni bieżnych 0 urzeźbieniu najbardziej odpowiednim do okresowych warunków użytkowania pojazdu. Właściwy bieżnik opony jest na tyle wytrzymały, że w razie zerwania się pierścienia bieżnego nawet wszystkich pierścieni można jeszcze przejechać kilkadzie5iąt kilometrów bez niebezpieczeństwa uszkodzenia ogumienia. Niektóre odmiany opon o wymiennych bieżnikach można wyposażyć w specjalne kolce przeciwślizgowe. [patrz też: konstrukcje stalowe, zabudowy samochodowe, osuszacze powietrza ]

Tags: , ,

Comments are closed.