Ostatnio komentowane:
Urządzenie do regulacji ciśnienia

Urządzenie do regulacji ciśnienia w ogumieniu umożliwia podczas ruchu pojazdu podwyższanie lub obniżanie ciśnienia powietrza w ogumieniu wszystkich kół jezdnych jednocześnie lub tylko niektórych z nich. Urządzenia takie, zwiększające znacznie swobodę ruchu pojazdu po bezdrożach, spotyka Się głównie w pojazdach specjalnych i wojskowych. Opona VP ma wnętrze całkowicie wypełnione gąbczastym tworzywem sztucznym lub porowatą gumą […]

DevURL
Przeczytaj też:
Charakterystyka biegu jałowego

Charakterystyka biegu jałowego przedstawia zależność napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy od prądu wzbudzającego, podczas biegu jałowego z określoną prędkością obrotową twornika. Charakterystyka biegu jałowego umożliwia ocenę prądnicy gdy chodzi o wykorzystanie obwodu magnetycznego i prawidłowość doboru luzów pomiędzy twornikiem i nabiegunnikami. Charakterystyka zewnętrzna przedstawia zależność napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy od natężenia prądu oddawanego przez prądnice podczas […]

DevURL
Partnerzy serwisu:
poznań toyota toyota poznań salon toyoty poznań

Bieżnik opony

Poprzeczna statecznosc opony, czyli jej zdolność do przeciwstawiania się ślizganiu w kierunku toczenia się koła jezdnego, zabezpieczają przede wszystkim poprzeczne rowki bieżnika. Zachowywanie kierunku ruchu przez pojazd bez skłonności do zarzucania zależy więc od liczby i długości podłużnych rowków na bieżnikach opon, a łatwość rozpędzania i droga hamowania — od liczby i długości rowków poprzecznych. Rzeźba bieżnika opony stanowi więc zawsze z konieczności jakieś rozwiązanie kompromisowe. Bieżniki opon szybkich samochodów poruszających się głównie po drogach o ulepszonych nawierzchniach cechuje urzeźbienie o znacznej przewadze liczby i długości rowków podłużnych w porównaniu z liczbą i długością rowków poprzecznych. Dzięki takiemu wykonaniu bieżników opon, nawet bardzo szybkie toczenie się kół jezdnych po twardej nawierzchni jest niemal bezgłośne, a elementy bieżników nieznacznie sie tylko odkształcają i intensywność wydzielania się ciepła jest niewielka. W rezultacie ogumienie jedynie umiarkowanie się rozgrzewa i minimalnie się zużywa nawet podczas długotrwałej jazdy z szybkością bliską maksymalnej. Jednocześnie samochód cechuje dobra stateczność ruchu, przy braku skłonności do zarzucania, a skręcanie w bok kół kierowanych nie nastręcza trudności. Jeżeli jednak podłoże jest miękkie (np. piasek, Śnieg itp.) lub jezdnia staje się śliska (mokra, oblodzona itp.), omawiane urzeźbienie bieżników okazuje się mało przydatne. Pojazd rozpędza sie powoli, a droga hamowania wydatnie się wydłuża, co nawet może zagrażać bezpieczeństwu ruchu. Liczne i dość długie rowki poprzeczne bieżników zapewniają wprawdzie dobrą przyczepność opon do miękkiego lub śliskiego podłoża, lecz sprzyjają dość silnemu odkształcaniu się elementów bieżników i wywołują charakterystyczne szmery towarzyszące szybkiemu toczeniu się kół jezdnych. Tego rodzaju opony cechuje duża skłonność do nagrzewania sie i wzmożonego zużywania się w zakresie wysokich prędkości ruchu pojazdu. Aby choć częściowo wyeliminować podstawowe wady bieżników o zdecydowanej przewadze rowków poprzecznych lub podłużnych, najczęściej stosuje się urzeźbienie bieżników o licznych rowkach skośnych. [przypisy: szyny prądowe, Skoki tandemowe, fotele masujące ]

Tags: , ,

Comments are closed.