Ostatnio komentowane:
Niepożądane zjawiska

Niepożądane zjawiska można całkowicie wyeliminować (zmienność prędkości kątowej) lub w zakresie niewielkich prędkości obrotowych wydatnie ograniczyć (oddziaływanie momentu bezwładnościowego, działanie par sił) przez zastosowanie układu dwóch przegubów krzyżakowych, ustawionych pod odpowiednimi kątami, lub przegubów równobieżnych (inaczej homokinetycznych). Układ dwóch przegubów krzyżakowych. Na końcach wałów napędzającego i napędzanego osadzone są dwa proste przeguby krzyżakowe, połączone ze […]

DevURL
Przeczytaj też:
Zapewnienie wygody jazdy

Zapewnienie wygody jazdy, przez zastosowanie urządzeń ułatwiających prowadzenie samochodu (np. automatyczne lub półautomatyczne skrzynki biegów i sprzęgła, wycieraczki, samoczynna regulacja położenia siedzenia kierowcy itp.) oraz usuwających powody zmęczenia pasażerów (np. urządzenia wentylacyjne i klimatyzacyjne, samoczynne dostosowanie miękkości zawieszenia do obciążenia itp.) ; — zapewnienie komfortu jazdy, przez zastosowanie urządzeń dostarczających pasażerom maksimum przyjemności w czasie […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Napęd prądnicy

Charakterystyka prędkościowa przedstawia zależność napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy (praktycznie sem) od prędkości obrotowej twornika, podczas jałowego biegu prądnicy i przy określonym natężeniu prądu wzbudzenia.
Wpływ prądu wzbudzenia staje się coraz wydatniejszy i z podwyższaniem prędkości obrotowej twornika sem szybko wzrasta. Po osiągnięciu stanu nasycenia układu magnetycznego dalszemu zwiększaniu natężenia prądu wzbudzenia praktycznie nie towarzyszy już wzrost strumienia magnetycznego.
Napęd prądnicy. Zwykle prądnica o małej mocy jest napędzana wprost przez wał korbowy, za pośrednictwem pasa klinowego, często jednocześnie z wentylatorem układu chlodzenia. Natomiast prądnice o dużych mocach są przeważnie napędzane za pośrednictwem wałków zaopatrzonych w przeguby elastyczne np. poprzez dodatkowe kolo zębate przekładni napędu rozrządu.
Podstawowe dane charakterystyczne niektórych prądnic prądu stałego stosowanych w najszerzej rozpowszechnionych w Polsce pojazdach samochodowych. zestawiono w tablicy (patrz niżej). [więcej w: samochody, samochody dostawcze, samochody poleasingowe ]
Regulacja zasilania instalacji elektrycznej samochodu. Podstawowym warunkiem prawidłowości działania wyposażenia elektrycznego pojazdu samochodowego jest utrzymywanie określonego stałego napięcia w instalacji zasilania wszystkich odbiorników elektrycznych. Warunku tego nie spełnia prądnica prądu stałego, ponieważ napięcie pomiędzy jej zaciskami zależy w znacznym stopniu od prędkości obrotowej twornika, która zmienia się w rozległych granicach proporcjonalnie do chwilowej prędkości biegu silnika,
Jeżeli elektryczne odbiorniki samochodu są zasilane wyłącznie z akumulatora ołowiowego, teoretycznie zapewnia on juž dostateczna stałość napięcia ich zasilania. Jednak w przeciętnych warunkach ruchu samochodu, zwykle w zasilaniu jego odbiorników elektrycznych uczestniczy również i prądnica, ładując zarazem akumulator. Stwarza to konieczność stosowania regulatora, który utrzymuje w przybliżeniu stałe napięcie pomiędzy zaciskami prądnicy, bez względu na prędkość biegu silnika i możliwie niezależnie od chwilowego poboru prądu przez odbiorniki i akumulator. W praktyce zadania regulatora prądnicy sprowadzają się do stwarzania możliwie korzystnych warunków ciągłego doładowywania akumulatora oraz do zapobiegania rozładowywaniu się akumulatora przez prądnicę, kiedy twornik się nie obraca lub wiruje z małą prędkością.
Metody regulowania prądnicy. Charakter zależności napięcia (U) pomiędzy zaciskami samochodowej prądnicy bocznikowej od natężenia prądu (l) dostarczanego przez nią do instalacji pojazdu, czyli przebieg zewnętrznej charakterystyki prądnicy jest ściśle określony w odniesieniu do niezmiennej prędkości obrotowej twornika oraz stałej oporności obwodu wzbudzenia.

Tags: , ,

Comments are closed.