Ostatnio komentowane:
Regulator napięciowo-prądowy

Regulator prądu (ogranicznik należenia) jest włączony szeregowo w obwód uzwojenia twornika prądnicy. Przez uzwojenie elektromagnesu regulatora prądu przepływa pełny prąd wytwarzany przez prądnicę. Zadanie regulatora prądu polega na zmniejszaniu natężenia prądu przepływającego przez uzwojenie wzbudzenia prądnicy w miarę zwiększania sie natężenia pobieranego od niej prądu, czyli w miarę podwyższania się Zasada regulatora oddziaływania prądu prędkości […]

DevURL
Przeczytaj też:
Opona o bieżniku z wtopionymi sprężynami (system WYRESOLE)

Przez wtopienie śrubowych sprężyn z cienkiego drutu w elementy bieżnika, po ich częściowym zużyciu uzyskuje sie o około 40% większą przyczepność do nawierzchni, w porównaniu ze zwykłą oponą terenową. Wskutek zużywania się elementów bieżnika ścierają się również i odsłaniane części zwojów sprężyn, dzięki czemu tworzy się duża liczba swego rodzaju haczyków stalowych utrudniających poślizg opony […]

DevURL

Koła jezdne pojazdów samochodowych

Koła jezdne pojazdów samochodowych wyposaża sie czesto w rozmaite elementy i urządzenia, które spełniają określone zadania lub służą jedynie jako ozdoby. Do najczęściej stosowanego osprzętu kół jezdnych należą pokrywy i lańcuchy lub inne elementy przeciwślizgowe. Stosunkowo rzadko spotyka się natomiast tarcze oporowe oraz urządzenia do regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu. Pokrywa koła osłania środkową cześć jego tarczy, wraz z piastą i nakrętkami lub śrubami mocującym. Pokrywy kół jezdnych stosowane są głównie w samochodach osobowych, gdzie slużą raczej jako ozdoby niż elementy zabezpieczające przed przenikaniem zanieczyszczeń. Łańcuch przeciwślizgowy, zakładany tylko na okres jazdy po śliskiej nawierzchni, zapewnia znaczne zwiększenie przyczepności opony do nawierzchni, głównie przez odkształcanie podłoża. Stosowane są zarówno pełne łańcuchy przeciwślizgowe, jak i łańcuchowe opaski przeciwślizgowe. Zwykłe łańcuchy o ogniwach owalnych lub pętlicowych wychodzą już z użycia, ponieważ ich elementy intensywnie się ścierają, a ponadto niszczą zarówno opony jak i nawierzchnie. Ostatnio rozpowszechniają się natomiast specjalne łańcuchy przeciwślizgowe, wyróżniające się odpowiednim rozmieszczeniem dokładnie okrągłych ogniw, które podczas toczenia sie kół jezdnych mogą się swobodnie obracać. W ze zwykłymi, łańcuchy specjalne są kilkakrotnie trwalsze i w o wiele mniejszym stopniu niszczą opony. Nakładka przeciwślizgowa jest to sztywny element dający się łatwo zakładać na oponę, w celu okresowego zwiększenia jej przyczepności do podłoża, np. w razie ugrzęźnięcia pojazdu lub na czas przejeżdżania szczególnie śliskiego odcinka drogi. Najczęściej spotyka się gumowe lub sprężyste nakładki przeciwślizgowe, przy czym stosuje się je przeważnie w układach po dwie lub trzy na każde koło pędne samochodu. Gąsienica przeciwślizgowa jest to specjalny łańcuch opasujący dwa koła jezdne toczące się jednym śladem. Gąsienica taka spełnia najczęściej zadania łańcucha przeciwślizgowego. [patrz też: wagi samochodowe, transport ponadgabarytowy, garaż blaszany ]

Tags: , ,

Comments are closed.