Ostatnio komentowane:
Europejskie światła mijania

Wspomniane względy stwarzają konieczność stosowania reflektorów spełniających jednocześnie dwa zadania świateł drogowych i świateł mijania lub stosowania oddzielnych reflektorów drogowych i mijania, Ustalając charakter świateł mijania uwzględnia się zwykle jedno z dwóch przeciwstawnych założeń : — zapewnienie prawidłowości oświetlenia jezdni kosztem zwiększonego olśnienia mijających, — zapewnienie minimum olśniewania mijających kosztem pogorszenia oświetlenia drogi. Wskutek tego […]

DevURL
Przeczytaj też:
Bieżnik opony

Poprzeczna statecznosc opony, czyli jej zdolność do przeciwstawiania się ślizganiu w kierunku toczenia się koła jezdnego, zabezpieczają przede wszystkim poprzeczne rowki bieżnika. Zachowywanie kierunku ruchu przez pojazd bez skłonności do zarzucania zależy więc od liczby i długości podłużnych rowków na bieżnikach opon, a łatwość rozpędzania i droga hamowania — od liczby i długości rowków poprzecznych. […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Adaptacja oka

Jednak czas konieczny do takiego przystosowania optyki oka wynosi od kilku sekund do kilku minut. Obok zmiany średnicy źrenicy, oko dostosowuje się do zmian jasności przez tzw. adaptacje, tj. przez zmianę uczulenia siatkówki drogą fizyko-chemicznych procesów. Adaptacja może być wprawdzie bardzo szeroka, lecz trwa 20. . . 50 minut i więcej, a więc nie odgrywa żadnej roli np. w zjawiskach olśnienia podczas mijania się samochodów. Olśnienie całkowite ma miejsce, kiedy na oko przyzwyczajone do słabego oświetlenia zostaje nagle skierowane silne światło, np. reflektorów samochodu ukazującego się zza wzgórza. Pierwsze wrażenie jest w takim przypadku bardzo silne, ponieważ rozszerzona źrenica przepuszcza zbyt dużą ilość światła. Olśniony odczuwa ból siatkówki, traci orientacje i instynktownie zakrywa oczy. Olśnienie częściowe ma miejsce, kiedy na oko pada coraz silniejsze światło np. reflektorów samochodu nadjeżdżającego z daleka na prostej drodze. Wówczas bowiem oko ma czas dostosować się do zbliżającego sie jaskrawego światła. Źrenica oka zwęża się, siatkówka nie odczuwa podrażnienia. Olśniony nie traci orientacji, lecz przestaje rozróżniać drogę i jej pobocza słabo oświetlone. W razie bardzo silnego światła reflektorów w takim przypadku może nastąpić olśnienie całkowi te, jeżeli źrenica pomimo zwężenia przepuszcza jeszcze zbyt dużą ilość światła. Najbardziej niebezpieczny okres spowodowany olśnieniem następuje bezpośrednio po minięciu się samochodów, kiedy już oko zaczęło zweżać lub zwęziło źrenicę i nagle znajdzie się znów w obszarze słabego oświetlenia. Do takiej zmiany oko przystosowuje się wolno (5. , . 10 sek) i w tym okresie kierowca prawie nic lub nawet w ogóle nic nie widzi, a więc łatwo może nastąpić wypadek. Ze względu na wpływ oświetlenia samochodów na bezpieczenstwo ruchu, światła pojazdów drogowych podlegaja przepisom normalizacji międzynarodowej (ISO/TC22 zalecenia Nr 38) i przepisom krajowym ustalonym w tzw. „Kodeksie Drogowym” (Dz. Ust. Nr 61, poz. 295 z 30. listopada 1962). [przypisy: wypożyczalnia samochodów, szyny prądowe, firma spedycyjna ]

Tags: , ,

Comments are closed.