Ostatnio komentowane:
Opona specjalna

Opona specjalna odznacza się szczególnymi własnościami, lecz jest w pełni zamienna ze zwykłą opona o identycznych wymiarach, czyli może być zakładana bez jakichkolwiek przeróbek obręczy koła jezdnego. Wprawdzie nad rozmaitymi oponami specjalnymi pracowano już od dawna, lecz dopiero ostatnio zaczynają się one rozpowszechniać, a nawet częściowo wypierać typowe opony samochodowe. Opona specjalna wyróżnia się albo […]

DevURL
Przeczytaj też:
Przeguby elastyczne

Przegub prosty może być wykonany jako sztywny lub elastyczny. Przegub sztywny ma dwie osie wahań i umożliwia przekazywanie napędu pomimo znacznego kąta odchylenia wału napędzanego w stosunku do walu napędzającego. Przeguby elastyczne zwykle nie maja wyraźnej osi wahań, a odchylanie się wałów jest możliwe dzięki odkształcaniu się elastycznych elementów przegubu. Przeguby elastyczne stosuje się głównie […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Adaptacja oka

Jednak czas konieczny do takiego przystosowania optyki oka wynosi od kilku sekund do kilku minut. Obok zmiany średnicy źrenicy, oko dostosowuje się do zmian jasności przez tzw. adaptacje, tj. przez zmianę uczulenia siatkówki drogą fizyko-chemicznych procesów. Adaptacja może być wprawdzie bardzo szeroka, lecz trwa 20. . . 50 minut i więcej, a więc nie odgrywa żadnej roli np. w zjawiskach olśnienia podczas mijania się samochodów. Olśnienie całkowite ma miejsce, kiedy na oko przyzwyczajone do słabego oświetlenia zostaje nagle skierowane silne światło, np. reflektorów samochodu ukazującego się zza wzgórza. Pierwsze wrażenie jest w takim przypadku bardzo silne, ponieważ rozszerzona źrenica przepuszcza zbyt dużą ilość światła. Olśniony odczuwa ból siatkówki, traci orientacje i instynktownie zakrywa oczy. Olśnienie częściowe ma miejsce, kiedy na oko pada coraz silniejsze światło np. reflektorów samochodu nadjeżdżającego z daleka na prostej drodze. Wówczas bowiem oko ma czas dostosować się do zbliżającego sie jaskrawego światła. Źrenica oka zwęża się, siatkówka nie odczuwa podrażnienia. Olśniony nie traci orientacji, lecz przestaje rozróżniać drogę i jej pobocza słabo oświetlone. W razie bardzo silnego światła reflektorów w takim przypadku może nastąpić olśnienie całkowi te, jeżeli źrenica pomimo zwężenia przepuszcza jeszcze zbyt dużą ilość światła. Najbardziej niebezpieczny okres spowodowany olśnieniem następuje bezpośrednio po minięciu się samochodów, kiedy już oko zaczęło zweżać lub zwęziło źrenicę i nagle znajdzie się znów w obszarze słabego oświetlenia. Do takiej zmiany oko przystosowuje się wolno (5. , . 10 sek) i w tym okresie kierowca prawie nic lub nawet w ogóle nic nie widzi, a więc łatwo może nastąpić wypadek. Ze względu na wpływ oświetlenia samochodów na bezpieczenstwo ruchu, światła pojazdów drogowych podlegaja przepisom normalizacji międzynarodowej (ISO/TC22 zalecenia Nr 38) i przepisom krajowym ustalonym w tzw. „Kodeksie Drogowym” (Dz. Ust. Nr 61, poz. 295 z 30. listopada 1962). [przypisy: myjnia bezdotykowa, Myjnia samochodowa, NAPRAWA SZYB SAMOCHODOWYCH ]

Tags: , ,

Comments are closed.