Ostatnio komentowane:
Regulator napięciowo-prądowy

Regulator prądu (ogranicznik należenia) jest włączony szeregowo w obwód uzwojenia twornika prądnicy. Przez uzwojenie elektromagnesu regulatora prądu przepływa pełny prąd wytwarzany przez prądnicę. Zadanie regulatora prądu polega na zmniejszaniu natężenia prądu przepływającego przez uzwojenie wzbudzenia prądnicy w miarę zwiększania sie natężenia pobieranego od niej prądu, czyli w miarę podwyższania się Zasada regulatora oddziaływania prądu prędkości […]

DevURL
Przeczytaj też:
Składanie układu korbowego

Składanie układu korbowego rozpoczyna się od dopasowania pierścieni tłokowych do cylindra. Luzy w zamkach pierścieni sprawdza sie szczelinomierzem ; wynoszą one mm na każdy milimetr średnicy pierścienia. Jeżeli luz w zamku pierścienia jest zbyt mały, powiększa się go spiłowujac końce pierścienia zamocowanego w specjalnym uchwycie lub szlifując je przy użyciu specjalnego przyrządu. Pierścień o zbyt […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Jak jeździć samochodem na gaz?

Samochody na gaz LPG lub sprężony gaz ziemny CNG stają się ostatnio coraz popularniejszymi instalacjami w Polsce. Nie jest to dziwne, ponieważ gaz jest paliwem, które tankuje się za niemal dwukrotnie niższą cenę niż benzynę czy olej napędowy. Jednak kierowca, który jeździł na benzynę, musi ponieść koszty związane z zamontowaniem pod maską instalacji gazowej. Czy to się opłaca?

Szacuje się, że koszt instalacji gazowej to – w zależności od rodzaju instalacji i firmy montażowej – wydatek rzędu 1-4 tys. złotych. Rzecz więc wydaje się nie być opłacalna, jednak jeżeli przeliczymy koszty tankowania coraz droższej benzyny czy diesla, dojdziemy do wniosku, że LPG się w dłuższej perspektywie czasowej opłaca.

A jak się jeździ autem zasilanym na gaz? Pierwszą rzeczą, którą możemy odczuć po założeniu instalacji w warsztacie, jest spadek mocy silnika. Możemy, ale nie musimy. Spadek mocy może wynosić, w zależności od rodzaju auta i danego egzemplarza, od kilku (czego w ogóle nie odczujemy) do kilkunastu procent (co już odczujemy). [więcej w: samochody, samochody dostawcze, samochody poleasingowe ]

Drugą rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jest charakterystyka i jakość pracy silnika. Przy prawidłowo zainstalowanej instalacji LPG powinniśmy nie odczuć żadnej różnicy w porównaniu do auta jeżdżącego na benzynie czy oleju napędowym. Silnik nie powinien więc trzeszczeć i hałasować, ani też szarpać przy ruszaniu – jego praca powinna być jak najbardziej stabilna i zapewniać płynną jazdę.

A jak obliczyć zapotrzebowanie samochodu na paliwo gazowe? Gaz LPG czy CNG jest paliwem, którego silnik potrzebuje więcej w porównaniu do benzyny, aby mógł pracować z taką samą mocą. Najprościej obliczamy zapotrzebowanie na gaz, przemnażając zużycie benzyny przez współczynnik 1,3. Przy zużyciu 7,5-8 l benzyny na 100 km, powinniśmy więc szacować zużycie gazu na tym samym dystansie na poziomie 10,5-11 litrów.

 

Jeżeli chodzi o technikę jazdy samochodem zasilanym na gaz, nie ma tu większych zmian w porównaniu do aut na olej czy benzynę. Musimy się jednak liczyć z tym, że samochód będzie nieco wolniejszy. Odczujemy to jednak w zasadzie tylko przy bardzo dużych prędkościach rzędu 180 km/h na autostradzie. Średnia maksymalna prędkość samochodu na paliwo gazowe spadnie wówczas do ok. 150 km/h. Plusem jest jednak zwiększone bezpieczeństwo jazdy.

Tags: , ,

Comments are closed.