Ostatnio komentowane:
Alternatory

Samochodowa prądnica prądu stałego jest zawsze wyposażona w komutator i szczotki, czyli elementy niezbędne do przetwarzania indukowanych w tworniku impulsów prądu zmiennego w prąd stały, płynący w obwodzie zasilanym przez prądnicę. Konieczność stosowania komutatora i szczotek nastręcza wiele trudności konstrukcyjno-technologicznych, wybitnie potęgujących sie w miarę zwiększania mocy prądnicy i rozszerzania zakresu eksploatacyjnego prędkości wirowania jej […]

DevURL
Polecamy rowniez:


Przeczytaj też:
Europejskie światła mijania

Wspomniane względy stwarzają konieczność stosowania reflektorów spełniających jednocześnie dwa zadania świateł drogowych i świateł mijania lub stosowania oddzielnych reflektorów drogowych i mijania, Ustalając charakter świateł mijania uwzględnia się zwykle jedno z dwóch przeciwstawnych założeń : — zapewnienie prawidłowości oświetlenia jezdni kosztem zwiększonego olśnienia mijających, — zapewnienie minimum olśniewania mijających kosztem pogorszenia oświetlenia drogi. Wskutek tego […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Charakterystyka biegu jałowego

Charakterystyka biegu jałowego przedstawia zależność napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy od prądu wzbudzającego, podczas biegu jałowego z określoną prędkością obrotową twornika. Charakterystyka biegu jałowego umożliwia ocenę prądnicy gdy chodzi o wykorzystanie obwodu magnetycznego i prawidłowość doboru luzów pomiędzy twornikiem i nabiegunnikami.
Charakterystyka zewnętrzna przedstawia zależność napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy od natężenia prądu oddawanego przez prądnice podczas pracy pod obciążeniem z określoną prędkością obrotową twornika i przy określonym natężeniu prądu wzbudzenia. Charakterystykę zewnętrzną wyznacza się zmniejszając stopniowo oporność obwodu zewnętrznego, zaczynając od wartości nieskończenie wielkiej, tzn. od stanu wyłączenia — biegu jałowego (Uo). Napięcie pomiędzy zaciskami prądnicy obniża się stopniowo wskutek jednoczesnego wpływu trzech rożnych czynników: wzrastania strat wewnątrz twornika, coraz silniejszego magnetycznego oddziaływania twornika na strumień magneśnicy i słabnięcia strumienia magnetycznego wskutek obniżania się napięcia. [hasła pokrewne: samochody policyjne, Samochody używane, szyby samochodowe
]
Zmiany natężenia prądu oddawanego przez prądnice wynikają z wpływu dwóch czynników: zmniejszanie się obwodu zewnętrznego powoduje wzrost natężenia prądu, a obniżanie się napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy zmniejszanie się natężenia prądu. Początkowo, czyli w zakresie dużych oporności zewnętrznych przeważa wpływ zmniejszania oporności, a więc n tężenie prądu wzrasta poprzez znamionowe natężenie prądu (punkt Z), aż do największego natężenia (punkt krytyczny K). Następnie zaczyna przeważać wpływ obniżania się napięcia pomiędzy zaciskami prądnicy i natężenie prądu maleje. Krzywa biegnie w kierunku początku układu współrzędnych, lecz nie osiąga zera wskutek istnienia magnetyzmu szczątkowego. Prąd zwarcia Iz występuje w punkcie A. Ponieważ Iz < zwarcie zacisków tego rodzaju prądnicy nie pociąga za sobą szkodliwych skutków. Prąd graniczny przy napięciu znamionowym (punkt B) i maksymalne natężenie prądu (punkt K) charakteryzują przeciążalność prądnicy. Bez sterowania przez regulator prądnica pracuje stabilnie tylko w warunkach określonych górną gałęzią krzywej charakterystyki zewnętrznej (tj. do punktu krytycznego K), a dolna gałąź krzywej odpowiada niestabilnej pracy prądnicy. Charakterystyka obciążeniowa przedstawia zależność prądu oddawanego przez prądnicę od prędkości obrotowej twornika, przy określonym napięciu pomiędzy jej zaciskami. Charakterystykę obciążeniową można wyznaczyć z rodziny charakterystyk zewnętrznych (przy różnych prędkościach obrotowych twornika) — przecinając je prostą stałego napięcia, odpowiadającego stanowi ładowania akumulatora (2,2. . .2,3 V na ogniwo). Niekiedy wyznacza sie dwie różne charakterystyki obciążeniowe — prądnicy nienagrzanej i nagrzanej.

Tags: , ,

Comments are closed.