Ostatnio komentowane:
Pole magnetyczne

Rozdzielacz wysokiego napięcia. Obok rozdzielaczy przebiciowych o podobnej konstrukcji jak używane w rozdzielaczach akumulatorowych układów zapłonu, w iskrownikach wodoszczelnych lub pyłoszczelnych stosuje się rozdzielacze ślizgowe. W rozdzielaczu ślizgowym ruchomy styk węglowy (palec) przesuwa się po elektrodach wprasowanych w materiale izolacyjnym, co zmniejsza wprawdzie straty wysokiego napięcia, lecz jednocześnie staje sie źródłem Wielu usterek i niedomagań […]

DevURL
Przeczytaj też:
Europejskie światła mijania

Wspomniane względy stwarzają konieczność stosowania reflektorów spełniających jednocześnie dwa zadania świateł drogowych i świateł mijania lub stosowania oddzielnych reflektorów drogowych i mijania, Ustalając charakter świateł mijania uwzględnia się zwykle jedno z dwóch przeciwstawnych założeń : — zapewnienie prawidłowości oświetlenia jezdni kosztem zwiększonego olśnienia mijających, — zapewnienie minimum olśniewania mijających kosztem pogorszenia oświetlenia drogi. Wskutek tego […]

DevURL
Partnerzy serwisu:

Bieżnik opony

Bieżnik opony jest to dość gruba warstwa gumy o wysokiej wytrzymałości i dużej odporności na ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne, chroniąca osnowę i zapewniająca wymagana przyczepność toczącego się koła jezdnego do podłoża. Czoło bieżnika po obu stronach przechodzi w tzw. bark połączony z bokiem. Przez odpowiednie ukształtowanie obu barków lub nawet i boków zapewnia sie zwiększoną przyczepność opony w razie zagłębiania się jej w miękkie podłoże. Rzeźba bieżnika decyduje o przyczepności koła jezdnego do nawierzchni drogi oraz o warunkach jego współpracy z podłożem, a więc i w dużym stopniu rozstrzyga o stateczności ruchu pojazdu samochodowego. Rzeźbę bieżnika stanowi specjalny układ rowków i wystepów, czyli tzw. elementów bieżnika, dobrany odpowiednio do z góry przewidywanych warunków użytkowania pojazdu. Z biegiem lat urzeźbienie bieżników opon samochodowych ulegalo zasadniczym zmianom, w miarę coraz lepszego poznawania rozlicznych czynników wpływających za równo na sposób toczenia się kola jezdnego, jak i na stateczność ruchu samochodu. Niestety nie jest możliwe dobranie takiego urzeźbienia bieżnika, aby zabezpieczało ono największą osiągalną przyczepność toczącej się opony do podłoża, bez względu na jego rodzaj i we wszelkich warunkach ruchu pojazdu samochodowego. Wynika to z okoliczności, że czynniki polepszające stateczność podłużną opony jednocześnie pogarszają jej poprzeczną stateczność i odwrotnie. Stąd też wynika ogromna rozmaitość urzeźbienia bieżników opon stosowanych we współczesnych pojazdach samochodowych. Ujmując poglądowo, podłużną stateczność opony, czyli jej zdolność do przeciwstawiania się bocznemu znoszeniu, zapewniają głównie podłużne rowki bieżnika. Poprzeczne rowki bieżnika wydatnie pogarszają podłużną stateczność opony, sprzyjając jej ślizganiu się zgodnie z kierunkiem dzialania bocznego nacisku. [podobne: opony terenowe, opony bieżnikowane ]

Tags: ,

Comments are closed.