Ostatnio komentowane:
Regulator napięciowo-prądowy

Regulator prądu (ogranicznik należenia) jest włączony szeregowo w obwód uzwojenia twornika prądnicy. Przez uzwojenie elektromagnesu regulatora prądu przepływa pełny prąd wytwarzany przez prądnicę. Zadanie regulatora prądu polega na zmniejszaniu natężenia prądu przepływającego przez uzwojenie wzbudzenia prądnicy w miarę zwiększania sie natężenia pobieranego od niej prądu, czyli w miarę podwyższania się Zasada regulatora oddziaływania prądu prędkości […]

DevURL
Polecamy rowniez:


Przeczytaj też:
Oddziaływanie regulatora napięcia na wzbudzenie prądnicy

Oddziaływanie regulatora napięcia na wzbudzenie prądnicy uniezależnia jednocześnie napięcie pomiędzy jej zwojami od chwilowej prędkości obrotowej twornika. Jeżeli bowiem twornik prądnicy wiruje powoli, styki regulatora rozwierają się tylko na bardzo krótkie okresy czasu, a pozostają zwarte przez stosunkowo długie okresy czasu. Natomiast podczas szybkiego obracania się twornika styki regulatora rozwierają się na względnie długie okresy […]

DevURL
Partnerzy serwisu:


Alternatory

Samochodowa prądnica prądu stałego jest zawsze wyposażona w komutator i szczotki, czyli elementy niezbędne do przetwarzania indukowanych w tworniku impulsów prądu zmiennego w prąd stały, płynący w obwodzie zasilanym przez prądnicę. Konieczność stosowania komutatora i szczotek nastręcza wiele trudności konstrukcyjno-technologicznych, wybitnie potęgujących sie w miarę zwiększania mocy prądnicy i rozszerzania zakresu eksploatacyjnego prędkości wirowania jej twornika.
Ogranicza to możliwości doskonalania prądnic prądu stalego, zwłaszcza gdy chodzi o zmniejszanie intensywności iskrzenia komutatorów, intensywności zużycia szczotek oraz ciężaru własnego. Wspomniane okoliczności tłumaczą bardzo szybkie rozpowszechnianie sie alternatorów, obecnie już powszechnie stosowanych w samochodach amerykańskich (również i osobowych), a w Europie na razie w autobusach i dużych samochodach ciężarowych.
Alternator jest to prądnica wytwarzająca zmienny prąd trójfazowy, która dzięki w budowaniu prostowników suchych (krzemowych, selenowych itp.) lub półprzewodnikowych dostarcza pulsujący prąd jednokierunkowy, nadający się do zasilania instalacji prądu stałego i ładowania akumulatorów. Alternator jest zwykle znacznie lżejszy niż podobnej mocy prądnica prądu stałego, a ponadto z reguły odznacza sie zdolnością dostarczania prądu o maksymalnym natężeniu przy niewielkiej prędkości obrotowej wirnika, niezależnie od wysokiej maksymalnej prędkości wirnika, co wydatnie polepsza wa unki ładowania akumulatora w porównaniu z zastosowaiem prądnicy prądu stałego.
Zmienny prąd trójfazowy powstaje w trzech niezależnych od siebie sekcjach uzwojenia prądnicy, które są przesunięte względem siebie 0  2/3 t w. podziałki biegunowej. Dzięki połączeniu końców oddzielnych uzwojeń ze sobą, liczba przewodów zostaje zmniejszona z 6 do 3. [podobne: żuraw warsztatowy, żuraw warsztatowy dostawcze, żuraw warsztatowy poleasingowe ]
Alternator samochodowy a zwykle tzw. układ odwrócony, czyli wiruje uzwojenie zbudzenia, a uzwojenie prądotwórcze (generacyjne) jest nieruchome, co pozwala na łączenie go wprost z zaciska i. Trójfazowe uzwojenie stojana wykonuje się najczęściej ja o klatkowe z połączeniem w gwiazdę. Indukowany w uzwojeniu stojana prąd zmienny jest prostowany (przeistaczany na prąd jednokierunkowy, podobny do prądu stałego) przez trójfazowy układ prostowników, przeważnie stykowych — selenowych, krzemowych lub germanowych pośrednictwem pierścieni i kontaktów ślizgowych. Niekiedy w małych alternatorach zamiast uzwojenia wzbudzenia stosuje się układ magnesów trwałych. Przeważnie spotyka się alternatory z Wzbudzeniem własnym (do uzwojenia wzbudzenia dopływa rad oddawany z układu prostowników) rzadziej z zbudzeniem obcym (uzwojenie wzbudzenia jest zasilane z akumulatora), które zapewnia dużą moc alternatora w zakresie niskich prędkości obrotowych wirnika.
Obecnie szybko rozpowszechniają się alternatory z wbudowanymi diodami półprzewodnikowymi, które spełniają zadania prostowników prądu zmiennego. Ostatnio w użycie wchodzą alternatory bez pierścieni i kontaktów stykowych, w których uzwojenia (wzbudzenia i prądotwórcze) Są nieruchome, a obraca się jedynie odpowiednio ukształtowany wirnik. Alternator taki z uwagi na podwójne szczeliny powietrzne wymaga dużego natężenia prądu wzbudzenia, co zmusza do sterowania go przy użyciu regulatora półprzewodnikowego.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Naprawa samochodu w warsztacie samochodowym prasa do makulatury żuraw warsztatowy